Scénograf
KAREL VACA


Karel Vaca byl především malíř a grafik. V letech 1937-38 studoval reklamní grafiku v Ateliéru Rotter a 1945-50 malbu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze u prof. Emila Filly. Od r. 1959 byl aktivním členem skupiny Trasa, účastnil se mnoha skupinových výstav a vystavoval i samostatně. Je autorem stovek plakátů, nejčastěji filmových a divadelních, ilustroval desítky knih. Jako scénograf spolupracoval s řadou českých divadel i s filmem.

"Ve svých scénografiích se Vaca programově vzdává výtvarných ambicí a pozorně a důsledně dbá na to, aby se výprava nevnucovala divákovi ani herci, kterého vidí jako hlavního hrdinu, bezkonkurenčního protagonistu večera. Patří ke generaci, která v návaznosti na třicátá léta dovršila schizma scény a kostýmu – a přesto důsledně dodržuje jednotu obou částí výtvarně dramatického projevu.
Ačkoli mu scénografie byla vlastně doplňkovou činností, vytvořil v ní ucelené dílo. Používá jednoduchou konstrukci, oblibuje mansionová patrová řešení. Vyhýbá se úzkostlivě výtvarnosti i předčasným metaforám: jeho scény jsou – anebo chtějí být – jakýmisi přípravnými prostředími, neutrálními krajinami, v nichž herec svou akcí rozvine drama.
Sedm desítek realizovaných inscenací vypovídá i výběrem titulů: jako společného jmenovatele mají vysokou básnickou kvalitu. Karel Vaca nespolupracoval tam, kde nesouhlasil.
Stylizací tvaru a barvy je Vaca poután k první poválečné generaci; střídmostí, funkčností a dramatickou citlivostí svých výprav i úsilím o čistotu tvaru udržuje kontinuitu hodnot obecných. Výraznými kostýmy, dominujícími klidné scéně, koresponduje s akční scénografií sedmdesátých a osmdesátých let."

S NdB (tehdy Státním divadlem v Brně) spolupracoval Karel Vaca mezi léty 1960-88 celkem na 25 titulech, z nichž pravděpodobně nejznámější jsou Komedie o umučení a slavném vzkříšení Pána a Spasitele našeho Ježíše Krista, Život a dílo skladatele Foltýna, Veselé windsorské paničky, Život Eduarda Druhého Anglického a baletní Sluha dvou pánů, Balada o námořníku, Taras Bulba či Svěcení jara. V roce 1994 pro Hynštovu inscenaci Langrovy Periferie dříve navrženou scénu Karla Vaci zrekonstruoval Jiří Pitr. V archivu NdB se dochovaly fotografie realizací Vacových návrhů, příležitostně fotografie či reprodukce vlastních návrhů, programy a také několik plakátů k inscenacím. 

Emil František Burian: VOJNA
premiéra 21. 12. 1960, režie Zuzana Kočová, výtvarník Karel Vaca


Josef Kajetán Tyl: STRAKONICKÝ DUDÁK ANEB HODY DIVÝCH ŽEN
premiéra 6. 1. 1962, režie Evžen Sokolovský, výprava Karel Vaca


Jarmil Burghauser: SLUHA DVOU PÁNŮ
premiéra 26. 1. 1962, choreograf Luboš Ogoun, výtvarník Karel Vaca


Zdeněk Křížek: BALADA O NÁMOŘNÍKU
premiéra 1. 7. 1962, choreograf Luboš Ogoun, výtvarník Karel Vaca


Dmitrij Šostakovič: LENINGRADSKÁ SYMFONIE (1. věta)
premiéra 15. 12. 1962, choreograf Luboš Ogoun, výtvarník Karel Vaca


Wiliam Bukový: HIROŠIMA
Leoš Janáček: TARAS BULBA
premiéra 5. 7. 1963, choreograf Luboš Ogoun, výtvarník Karel Vaca


Jan Novák: CAPRICCIO PRO VIOLONCELLO
choreograf Pavel Šmok
Wolfgang Amadeus Mozart: MALIČKOSTI
choreograf Luboš Ogoun
Igor Stravinskij: SVĚCENÍ JARA
choreograf Luboš Ogoun
premiéra 28. 6. 1964, výtvarník Karel Vaca


Jan Kopecký: KOMEDIE O UMUČENÍ A SLAVNÉM VZKŘÍŠENÍ PÁNA A SPASITELE NAŠEHO JEŽÍŠE KRISTA
premiéra 28. 11. 1965, režie Evžen Sokolovský, výprava Karel Vaca


Jan Kopecký: KOMEDIE O ANEŠCE, KRÁLOVNĚ SICILIÁNSKÉ
premiéra 21. 12. 1966, režie Evžen Sokolovský, výprava Karel Vaca


Antonin Artaud: PRAVDIVÁ HISTORIE SMRTI GIACOMA I LUKRÉCIE A BEATRICE CENCIOVÝCH
premiéra 15. 9. 1967, režie Evžen Sokolovský, výprava Karel Vaca


Jiří Mahen: MRTVÉ MOŘE
premiéra 6. 11. 1968, režie Miloš Hynšt, scéna a kostýmy Karel Vaca


Marin Drzić: DUNDO MAROJE
premiéra 7. 12. 1968, režie Rudolf Jurda, výprava Karel Vaca


Karel Čapek, František Pavlíček: ŽIVOT A DÍLO SKLADATELE FOLTÝNA
premiéra 3. 6. 1969, režie Miloš Hynšt, scéna a kostýmy Karel Vaca


Enrique Buenaventura: PO PRAVICI BOHA OTCE
premiéra 13. 2. 1970, režie Miloš Hynšt, scéna a kostýmy Karel Vaca


Samuel Beckett: ČEKÁNÍ NA GODOTA
premiéra 18. 10. 1970, režie Alois Hajda, výtvarník Karel Vaca


Sean O´ Casey: KYKYRYKÝ
premiéra 19. 2. 1971, režie Alois Hajda, scéna a kostýmy Karel Vaca


Ladislav Stroupežnický: NAŠI FURIANTI
premiéra 3. 9. 1971, režie Rudolf Jurda, výtvarník Karel Vaca


Miloš Štědroň: ROMANCE O LÁSCE
premiéra 22. 2. 1974, režie Luboš Ogoun, scéna a kostýmy Karel Vaca


William Shakespeare: VESELÉ WINDSORSKÉ PANIČKY
premiéra 27. 1. 1984, režie Evžen Sokolovský, scéna a kostýmy Karel Vaca


Christopher Marlowe, Bertolt Brecht, Lion Feuchtwanger: ŽIVOT EDUARDA DRUHÉHO ANGLICKÉHO
premiéra 27. 7. 1988, režie Evžen Sokolovský, scéna Karel Vaca, kostýmy Inez Tuschnerová


František Langer: PERIFERIE
premiéra 4. 2. 1994, režie Miloš Hynšt, scéna Karel Vaca (rekonstrukce Jiří Pitr), kostýmy Ilda Pitrová



E-výstava Scénograf KAREL VACA.
Připravila Jitka Nováková. Cit. Věra Ptáčková: Karel Vaca (Postavy brněnského jeviště III., NDB 1994, s. 428-431). Obrazové materiály jsou majetkem NdB a jsou chráněny autorským zákonem. Autoři fotografií: Rafael Sedláček, Oldřich Beneš (celky Naši furianti 1971), Vladislav Vaňák (Veselé windsorské paničky 1984), Tomáš Galle (Periferie 1994).
E-výstava je přístupná od 21. 7. 2024 do 18. 11. 2024.






.